mandag den 30. marts 2020

Lille forårs dækkeserviet.

Er ved at gennemgå mine gamle fastmaske mønstre. Mønstrene indgik i mit bachelor projekt "Fastmasker" fra tekstil seminaret. Faldt over de mønstre, som jeg kalder floterende fastmasker, og tænkte at jeg ville hækle et par små dækkeservietter i et af mønstrene. Jeg har nedskrevet opskriften, hvis nogen skulle få lyst til at et par ligende dækkeservieter
Hvis I prøver opskriften, vil jeg bede jer om at skrive en kommentar her under, om hvad i synes om den. også gerne hvis i ser fejl, så jeg kan få dem rettet. Jeg vil meget gerne se jeres versioner af opskriften. I kan evt. dele på min facebook side tekstilkrogen eller find mig på Instagram og  tag mig med @tekstilkrogen.  

Lille forårs dække-serviet.
Du skal bruge 3 farver. Og en hæklenål nr. 2,5.
Her har jeg hæklet i Lima fra HP garn, som er et blandingsgarn af bomuld, hør og viskose, men der kan også anvendes alm 8/4 bomuld, hvis det ønskes.

Til denne opskrift har jeg anvendt luftmasker (lm), alm fastmasker (fm), hvor der stikkes under begge maskelænker. Derudover anvendes der floterende fastmasker (flo. Fm), som hækles ved at stikke ned i fm rækken under den række der normalt hækles i. Slå om garnet og træk igennem fuldstændig som ved en almindelig fm. Sørg for at masken ikke bliver for stram. Derudover er der anvendt krebsmasker, som er en maske der hækles i modsat retning. Alle rækker vendes med en lm.
Opskrift:
Slå 60 lm op + 1 vende lm med farve A. vend og hækl 60 fm i den lille lænke under lm kæden. Skift til farve B og vend. (Undlad at klippe tråden, da den skal bruges igen lige om lidt). Lad A tråden hænge langs kanten.
Nu hækles der mønsterrækker. *1 alm fm, 1 flo fm* gentag rækken ud. Skift til farve C og lad B tråden hænge langs kanten. Vend. Gentag mønsterrækken.
Nu skiftes der igen til farve A. saml tråden op fra kanten og hækl videre med mønsterrække.
Fortsæt til der er 70 rækker.
Derefter hækles der en fm-kant hele vejen rundt om arbejdet. I Siderne hækles der på skift 1 og 2 fm i hullerne. Der hækles 3 fm i alle hjørner. Slut af med en krebsmaske kant.   



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Tasken der blev til en PUF

Har i løbet af  Corona tiden arbejdet på denne PUF. den skulle egentlig have været en taske, men synes at bunden er så fantastisk, at jeg ik...